Boekverslag : Marion Bloem - Games 4 Girls
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 2495 woorden. |
Bibliografie Plaats: Amsterdam * Antwerpen Jaar: 2001 Druknummer: 1 Aantal bladzijden: 267 Samenvatting A. Samenvatting Dit verhaal bestaat uit allemaal flarden herinneringen van Zohra van Dam. Vanaf dat ze kleuter is tot aan haar zeventiende jaar. De flarden vult ze aan met haar eigen fantasie. Zohra heeft twee beste vriendinnen, Nouschka en Sonja. Ze noemden zichzelf femates, want dat drukte meer de band uit die ze met elkaar hadden. Zohra was de leider van het stel. Zij beloofden de andere vriendinnen dat ze beroemde Hollywood actrices zouden worden. Dat was ook de enige houvast voor de meisjes. Onder het mom van ‘dit komt ten goede van onze acteerprestaties’ haalden zij allemaal streken uit en legde het vast op video. Zohra hield zich, naast haar vriendinnen en acteren, vast aan twee dingen in het leven, haar geweldige vader Rien en haar kat Kleintje. Toen Zohra een jaar of negen was merkte dat haar vader steeds gekker ging doen. Hij moest naar Zonnehof, een gekkenhuis. Haar kat kreeg kanker en moest naar de dierenarts voor een spuitje. Precies toen zij haar kat ging ophalen omdat ze dit niet wou, ging Rien ook dood. Zo verloor ze twee dingen die haar heel erg dierbaar waren. Rond die tijd werden ze ook afgewezen bij de toneelschool. Vanaf toen ging het bergafwaarts met de meisjes. Ze troggelden hun ouders geld af en gingen in de grote stad wonen. Ze zoeken daar ‘sugerdaddy’s’ van wie ze geld krijgen, maar hun er niets voor terug geven. In die tijd snoven en dronken ze veel. Dat moest natuurlijk een keer mis gaan, en dat gaat het ook. Sonja wordt bijna verkracht en ze vluchten weg met de trein. Zohra stapt eerder uit dan de andere twee en heeft voor het eerst echt spijt van haar daden, haar belofte of beroemd te worden, spijt van wie ze is. Ze gaat ergens anders wonen en maakt een spel, Games4Girls. Het spel bestaat uit herinneringen en codes die alleen de drie femates kunnen weten. Het is nog niet af, maar dit is haar hoop om weer in contact te komen met haar vriendinnen. B. Onderzoek van de verhaaltechniek 1. De schrijfstijl Ik zit te twijfelen tussen Epiek en Lyriek. Epiek is verhalende literatuur, en hier wordt het verhaal van Zohra verteld. Lyriek drukt rechtstreeks gevoelens uit, en dat doet Marion Bloem ook in dit boek. Het draait allemaal om herinneringen, die met veel gevoel worden verteld. Dus ik kan de schrijfstijl niet echt een naam geven. 2. De ruimte Het verhaal speelt zich af van eind jaren zeventig tot de dag dat Zohra dit schrijft. De echte herinneringen spelen zich af in de jaren tachtig. De plaats van dit verhaal is grotendeels het dorp H. wat in het oosten van Nederland ligt. Uit het verhaal begrijp ik dat het een boerendorp is, waar een camping aan grenst, waar ze heel veel hebben gefilmd. Het deel in de grote stad speelt zich af in R. Ik denk zelf dat ze hier Rotterdam mee bedoelen. Het verhaal is absoluut niet chronologisch. Eerst krijg je herinneringen uit hun zestiende, zeventiende jaar, dan zie je haar van groep 3 naar haar dertiende opgroeien, waarna je weer naar hun zeventiende jaar gaat en dan naar hun negentiende, waarin ze in R. zitten. Ook lees je aan het einde van het boek hoe ze nu is, dus op haar vijfentwintigste, schat ik. Het zijn allemaal losse flarden aan elkaar, waarin er ook wordt verteld hoe ze er later op terug keek. Het verhaal is dus niet-chronologisch. 3. De verhaalfiguren Zohra: Zohra is de ikfiguur in dit verhaal. Zij verteld alles, was de leider van de groep. Ze had een grote mond en wist precies hoe ze dit moest gebruiken, ze kon alles krijgen wat ze maar wou. Ze wou gevoelloos lijken, maar diep van binnen wist ze dat ze niet goed bezig was. Ze hield zichzelf groot, en wou nooit volwassen worden. Nouschka: is een van de twee vriendinnen van Zohra. Haar moeder leefde als een hippie en had altijd een andere vriend. Haar vader trok dit niet en vertrok naar de Cariben. Hij gaf hun de videocamera. Nouschka was het meest dromerig, geloofde alles wat Zohra zei, dacht dat ze wereldberoemde actrices zouden worden. Ook was zij het eerst volwassen, ze wist precies hoe ze een jongen moest verleiden, had het eerst een vriendje. Sonja: was de serieuze van de drie. Zij wist dat wat ze deden niet goed was. Ze ging tegen har wil in toch altijd mee. Ze is geadopteerd en is van Koreaanse afkomst. 4. De vertelsituaties: 1. de beginsituatie: Je komt binnen als Zohra uit het niets over de dood begint. Je snapt totaal niet wie ze is en wat voor verhaal het gaat worden. Een heel misleidend begin. 2. Het middendeel is het hele deel aan herinneringen. Je ziet Zohra en haar vriendinnen vanaf een jaar of zes tot haar zeventiende opgroeien, wel in niet-chronologische volgorde. Dat maakt het verhaal veel verrassender. 3. Het einde begint met het deel van de ‘sugerdaddy’s’. Je ziet dat ze hier aan hun afgrond bezig zijn, en inderdaad, haar verlaat Zohra haar vriendinnen en begint ze over het spel. Ze heeft nog steeds geen contact met haar vriendinnen en weet niet of dat ooit gebeurd, het is dus een open einde. Wel weet ze dat Sonja lesbisch is, Nouschka als cameravrouw werkt. Zohra zelf werkt op Zonnehof en aan het spel is bang dat zij delzelfde ziekte als haar vader krijgt. 4. De vertelwijze: Het verhaal wordt verteld door Zohra en dus in de ikvorm. Zij verteld haar herinneringen en fantasieën dus. Tegelijkertijd leer je Nouschka en Sonja ook heel goed kennen en zou je wel willen weten hoe zij Zohra zien. Zo wordt het verhaal nog interessanter gemaakt. C. Op zoek naar de thematiek Volgens mij is het thema in dit boek spijt en verlangen. Zohra heeft spijt van wat ze gedaan heeft gedaan en wilt dat eigenlijk op deze manier (het boek en het spel) duidelijk maken. Daarom heet het boek ook Games4Girls. Ze verlangd naar haar vriendinnen en wil het weer goedmaken met hun. Alles in dit boek getuigt er van, de herinneringen, waarom ze aan het spel werkt…Alleen weet je niet of haar droom nu ook uit komt. D. Plaats in de literatuurgeschiedenis 1. Wanneer is het werk voor het eerst gepubliceerd? Het boek is voor het eerst gepubliceerd in februari 2001. 2. Wat weet je van de schrijver? Marion Bloem is geboren op 24 augustus 1952 in Arnhem. Haar indische ouders waren toen twee jaar in Nederland. Na de lagere school deed ze HBS-A en is ze afgestudeerd in klinische psychologie. Vanaf haar negentiende woont ze al samen met arts/schrijver Ivan Wolffers, van hem kreeg ze haar zoon Kaja. Voor haar is schrijven haar echtgenoot, film haar beste vriend en beeldende kunst haar minaar. Hier is een lijst van haar uitgebrachte werk: Romans: 1983 Geen gewoon Indisch meisje 1987 Lange reizen korte liefdes 1987 Rio 1989 Vaders van betekenis 1992 De honden van Slipi 1993 De leugen van de kaketoe 1997 Mooie meisjesmond 1999 Ver van familie 2001 Games4Girls Verhalenbundels: 1990 Vliegers onder het matras 1995 Muggen mensen olifanten Novellen: 1988 Meisjes vechten niet 1995 De smaak van het onbekende Jeugdromans: 1978 Waar schuil je als het regent? 1984 Kermis achter de kerk 1986 Brieven van Souad 1990 Matabia 1995 De geheime plek 1996 De droom van de magere tijger Beeldende kunt en poëzie: 1992 Schilderijen en gedichten 1995 Hoop op nieuwe woorden Zoals je kunt zien heeft Marion Bloem al heel veel geschreven. Ze heeft ook al een aantal prijzen gewonnen: 1990 Jenny Smelik IBBY - prijs voor Matabia 1992 Mention Die Blaue Brillenschlange, Bazal, voor Matabia 1994 E. du Perronprijs voor al haar werk Marion Bloem maakt ook films en heeft hiervoor ook al aardig wat prijzen en nominaties gehad: 1987 De tovenaarsleerling: KIDS-SCREEN_AWARD 1997 Mooie meisjesmond: genomineerd voor OK-prijs Op dit moment is Marion Bloem druk bezig met Games4Girls. De sites die in het boek staan, www.xohra.nl en www.games4girls.nl bestaan namelijk echt. Het is een onderdeel van haar multimediabedrijf G4G. 3. Wat weet je van de tijd waarin het geschreven is? Tijdvak: Dit boek valt in de periode na 1980. Dit is het tijdperk van de ‘technische revolutie’. Internet en e-mail komen op. Ook komt de democratie meer op. In het westen is het normaal dat er genoeg eten is, dat je een huis hebt en het weekend vrij hebt. Het Oosten blijft echter achter. Het verschil tussen arm en rijk is groter. De kunst wordt steeds commerciëler. Alles kan en alles mag. Gebouwen hebben geen frutsels, het geraamte op zich is al mooi genoeg. Fotografie, film en video zijn er in overvloed. Je kunt zelf kiezen wat bij je past. Er is genoeg, zowel informatief als amusement. Stroming: Nog nooit is er zoveel aanbod geweest om te lezen, boeken zijn commerciëler geworden. Het gaat nu op bestellers, zoveel mogelijk verkopen, interviews doen, prijzen winnen, recensies, bekendheid… Voor nieuwe schrijvers kan dit goed zijn, je wordt snel bekend. Het nadeel is dat je bekendheid snel vervaagd. Dit is ook de tijd van internationale schrijvers. Immigranten en vluchtelingen vertellen hun verhaal. Schrijvers uit het buitenland gebruiken onze taal. Schrijvers zijn niet meer aan een bepaald land gebonden. Zo komt er ook een diverser aanbod in de literatuur. 4. In hoeverre is dit werk typerend voor de schrijver? Marion Bloem is zelf van Indische afkomt, net als Zohra. Alledrie de meisjes zijn van buitenlandse afkomt. Dit is zeker typerend voor de boeken van Marion Bloem. Verder is dit boek compleet nieuw. Het boek gaat over de herinneringen van Zohra die op het internet een spel over hun herinneringen maakt. Het is de bedoeling dat dit spel ook echt ontwikkeld wordt. Marion Bloem is bezig met de financiering ervan. De sites www.Xohra.nl en www.games4girls.nl bestaan al. Dit heeft direct te maken met het boek. Ik denk dat een samenwerking tussen een literair boek en internet nog nooit heeft plaatsgevonden. Omdat dit compleet nieuw is, is het niet typerend voor Marion Bloem. 5. In hoeverre is dit werk typerend voor de tijd waarin het ontstaan is? Dit boek is in het tijd van internet etc. ontstaan. De mogelijkheden bestonden al lang, maar ik denk dat dit het eerste boek is dat direct contact heeft met internet. Heel vernieuwend dus. Dit idee kan typerend worden voor deze tijd. Dat is het nog niet, omdat het een nieuwe ontwikkeling is. (700 woorden) 4. Beoordeling 1. Welke verhaalelementen hebben voor jou een positieve werking? Het verwarrende van het verhaal, de vraag of het nu waar is of niet…Dat maakt het voor mij heel erg interessant om te lezen. De psyche van Zohra is heel boeiend, waarom doet ze wat ze doet? Het hele verhaal intrigeerde me, van het begin tot het eind… 2. Welke passage sprak jouw het meeste aan en waarom? ‘Onder het rijden kalmeerde ik een beetje. Niet echt, want ik verweet mijzelf te veel, dat ik lang niet bij Rien was geweest, dat ik die tape van de toerist had laten zien, dat we niet gewoon net als de anderen niet een voor een naar binnen waren gegaan, omdat we immers alledrie goed waren en heus wel alledrie zouden zijn aangenomen, en dat die toerist mij dan vast niet herkend had, of toch wel, en dat ik niet zo kattig tegen Nouschka had moeten doen, en evenmin tegen Sonja in de trein toen ze wat zei over het landschap, dat ze Nederland mooi vond, niks anders dan lege klinkklare onzin om de stilte te verbreken. En dat ik toen zei dat ze haar kop moest houden of dat ik zou gaan kotsen, dat ik wilde dat alles, alles vanaf de basisschool, of liever nog alles vanaf de kleuterschool opnieuw mocht doen, alles anders, een ander zijn, misschien alles anders vanaf mijn geboorte, of nog verder terug beginnen bij nul, een andere bevruchting, andere zaadcellen, een ander eitje, dat ik bang was, dat angst iets was wat ik haatte te voelen en dat ik niet meer wist hoe ik angst uit mijn verdomde kloteleven bannen moest.’ Dit stuk betekend twee dingen voor mij: 1. Je ziet hierin hoeveel spijt Zohra heeft. Het hele boek staat vol herinneringen en in dit stukje lees je eigenlijk waarom ‘ze’ dit boek heeft geschreven. Het hele zin van haar leven nu en haar boek, komt hier samen. 2. Dit stuk is zo herkenbaar. Iedereen wil wel eens alles opnieuw doen, opnieuw geboren worden, alles anders doen…Daarom is dit ook een heel mooi stuk. 3. Welke verhaalelementen hebben voor jou een negatieve werking? Geen een ding in dit verhaal is negatief geweest voor mij. Alles was zo lekker verwarrend, daar houd ik gewoon van. Ik vond dit gewoon een perfect boek! 4. Kun je dit boek met andere boeken of een film vergelijken? Nee, totaal niet. Het is echt voor het eerst dat ik een boek met dit onderwerp, spijt, heb gelezen. Een boek vol verwarring, herinneringen, fantasie, door elkaar heen…Dat heb ik nog nooit gelezen. Ook de directe verbinding met internet is nieuw voor mij. 5. Wat is je oordeel over het thema van dit boek? Het verhaal was niet echt herkenbaar, omdat ik nooit zulke extreme dingen in mijn leven heb gedaan als Zohra. De gevoelens die ze daardoor krijgt (spijt, verlangen naar haar vriendinnen, iemand anders willen zijn) zijn echter wel heel herkenbaar. Het boek is heel erg verwarrend en het echte thema is niet echt duidelijk aanwezig. Maar voor mij stak dit er echt uit. Het thema heeft mij niet echt aan het denken gezet, maar de manier waarop het gebracht is wel. Ik vind het echt een hele goede schrijftechniek. 6. Wat vind je van het taalgebruik? Toen ik net het stuk overtikte op mijn computer stond er ‘vaag taalgebruik’ bij de spellingscontrole. Dat klopt ook wel, het taalgebruik is net zo verwarrend als het boek, en past ook echt bij Zohra. Daarom is het ook net of zij het boek echt heeft geschreven. Ze is echt voor mij gaan leven. Het is dus heel origineel geschreven. 7. Hoe luid je eindoordeel over dit werk? Verassend, verwarrend en heel goed in elkaar gezet. Ik heb echt nog nooit een boek gelezen dat zo goed geschreven is. Dat is ook echt de kracht van dit boek, niet eens waar het over gaat, maar hoe het in elkaar zit. Ik vind het ook heel erg leuk dat dit boek direct met Internet verbonden is. Ook wil ik nog even kwijt dat de kaft echt helemaal geweldig is! 8. Zou je een ander aanraden dit boek ook te lezen? Zeker weten! Dit is echt het leukste boek dat ik ooit gelezen heb! Je blijft van begin tot het eind geboeid door de structuur van het verhaal. Het zit zo goed in elkaar! Ik denk dat heel veel mensen het ook heel erg leuk vinden dat het ook met internet te maken heeft. |
Andere boeken van deze auteur: |
Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen |