Boekverslag : Louis Couperus - De Berg Van Licht
De taal ervan is Nederlands en het aantal woorden bedraagt 1448 woorden.

THEMA / MOTIEVEN

- Verering en mystificatie van het lichaam => Bassianus moest streven naar de oorsprong;het man/vrouw-zijn.

Hij heeft een mooi jongeslichaam, maar vooral het vrouwelijke aan hem zorgt voor een grote aantrekkingskracht. De blanke huid, de heupwiegende bewegingen, zijn lonkende ogen: alles aan hem is mooi en aantrekkelijk en dit is een belangrijke basis voor zijn priester- en keizer zijnde.

- Homoseksualiteit => dit hangt samen met de verering van het lichaam; mannen vertrappen elkaar om Bassianus te mogen zien of zelfs te mogen aanraken en Bassianus wordt verliefd op een man. Dit lijkt in het begin goed te zijn, maar uiteindelijk is het een van de redenen voor Bassianus zijn ondergang.

- Macht => de honger naar macht is natuurlijk een belangrijke drijfveer: voor bassianus, om naar Rome te gaan en keizer te worden, voor Alexianus, om zijn neef af te zetten en zélf keizer te worden, voor Hierocles (Bassianus' minnaar) om de liefde van Bassianus aan te gaan om zelf een troonplaats te bemachtigen, en voor Moeza, niet voor zichzelf, maar voor haar kleinzoon.

- Vrouwen => vrouwen spelen een centrale, sleutelrol. Zijn moeder en oma zorgen ervoor dat hij populair wordt en zo keizer kan worden, terwijl zijn tante dat juist tegenwerkt en het ook uiteindelijk wint. En uiteraard het vrouwelijke in hem is hetgeen dat de mensen aantrekt.

- Het contrast tussen het klassieke westen & onbeheersde en sensuele oosten => bassianus is duidelijk een oosterling, die houdt van veel pracht en praal, feesten, orgiën e.d. Terwijl Rome erg klassiek, strak en wit was. In het begin weet het oosterse Rome te veroveren, maar als snel wordt dit te overdadig voor de Romeinen. Deze dubbelhartigheid zit ook in Moeza verwerkt: ze houdt van Rome, maar tegelijkertijd houdt ze ook veel van Bassianus' gewoontes.



GENRE

Een historische roman, streekroman. De cultuur & het geloof van Bassianus (Syrië) tegenover die van Rome staat centraal.



VERTELWIJZE

Subjectief, vast perspectief verteld door een alwetende verteller waardoor je van iedereen alle gedachten etc. kent.



TIJDSVERLOOP

Leestijd = 358 blz.

Verhaaltijd = van even vóór de keizertijd van Antonius tot zijn dood is ong. 3 jaar (218-221 n.C.)

Het verhaal is chronologisch met af en toe (in het begin) een flash-forward in de vorm van voorspellingen van de magiërs. Het speelt zich af rond de derde eeuw na Christus. Het speelt zich af in het einde van het Romeinse Rijk: de keizers volgen elkaar snel; op, wat mede een oorzaak was voor het verval van het rijk.



TITEL & MOTTO

Er is geen motto.

De titel 'De berg van licht' verwijst naar Bassianus' godsdienst: de berg van licht is de troon van de zonnegod.

En ook komt Bassianus voor even op de troon te staan; ze geloven dat Bassianus een reïncarnatie is van Helegabalus en eerst is hij de opperpriester en zit Helegabalus op de troon, maar later wordt Bassianus keizer van Rome, dus dan wordt Rome als het ware zijn berg van licht.



PERSONEN

Hoofdpersoon = in Emessa gewoon Bassianus, in Rome heet hij Antonius. Hij is zonnepriester, omdat men gelooft dat de Zonnegod Helegabalus in hem geïncarneerd is. Omdat hij de hoogpriester van de God van het Licht (Helegabalus) is moet hij de zon, het symbool van het Heilige Licht, aanbidden en het goede doen/zijn. Hij moet streven naar de Goddelijke Oorsprong; het licht. De oorsprong was seksloos en daarom moet hij streven man en maagd in evenwicht te zijn. Hij was alles in één. Letterlijk op blz. 190: hij was alles en iedereen, die hij wilde zijn, en niemand, hoe ook zijn smaak ware, die niet een genot kon proeven aan de heerlijke Antonius. Hij was ten eerste exotisch; sensueel. Hij was bijna altijd vrolijk. Hij was guitig als een kind. Hij hield ervan om spelletjes te spelen.

Hij kietelde en kneep slaven en slavinnen. Hij hield ook van leedvermaak. Maar hij kon ook nijdig en nors zijn, als bv. zijn neefje Alexianus niet naar een ceremonie van hem kwam kijken. Hij was erg vroom en hij gaf zich helemaal aan de Dienst. Dan danste hij, zoals nog nooit iemand had gezien. Hij was erg mooi om te zien.

Hij had een slank lichaam; niet erg gespierd, en als hij zijn borstspieren opbond leek hij net op een vrouw.

Hij had een beetje een vrouwelijk gezicht met violette ogen. Ook zijn stem was een beetje vrouwelijk en hij sprak vloeiend latijn, zonder accent. Als hij lachte of keek, dan lonkte hij het volk. Iedereen moest van hem houden. Hij bestraalde hen met zijn licht en iedereen wilde hem aanraken. Hij hield van pracht en praal; bont gekleurde stoffen en sieraden. Hij hield van seks en hij was homoseksueel aangelegd. Hij viel op grote, breed gespierde mannen. Hij was een keizer die Rome nog nooit had meegemaakt en hij ging daarnaar toe het geloof te verspreiden.



RUIMTE

Syrië => daar speelt het zich in het begin af en dat is vooral belangrijk als Bassianus zijn achtergrond: de godsdienst en de cultuur, de Oosterse manier van doen. De feesten, de pracht & praal, het mystieke, vrij(ere) seksualiteit e.d.zijn erg belangrijk om een grote tegenstelling te vormen met de tweede ruimte, nl.

Rome => hier speelt het grootste gedeelte van het verhaal: Bassianus gaat naar Rome en wordt daar koning.

Eerst verovert hij het klassieke, koele en gematigde Rome waar niemand uit de band springt behalve met moorden. Dit door middel van zijn vrolijke en bonte feesten en zijn mystiek. Maar na een korte tijd zijn ze het zat en wordt dit Bassianus zijn ondergang.



OPBOUW

Opgebouwd in 3 delen die ieder weer in enkele hoofdstukken zonder naam zijn verdeeld.

Deel 1: dit speelt zich af in Syrië; hier komt Bassianus en zijn familie vandaan. Zijn oma maakt hem de nieuwe keizer van Rome, de plaats waar zij oorspronkelijk vandaan komt. Zij neemt hem en de familie daar naartoe.

Deel 2: laat zien wat er allemaal onder zijn bewind gebeurd in Rome.

Deel 3: hierin gaat het steeds slechter met Bassianus en uiteindelijk vind hij de dood.



SAMENVATTING

Het boek begint met het wegsluipen, in de nacht, van Bassianus naar Hydaspes. Ze kijken samen in de sterren en Hydaspes voorspeld bloedvergiet, maar ook het keizerschap voor Bassianus. Hydaspes herhaalt nog een keer de plicht van Bassianus om te streven naar de oorsprong. De volgende dag is de Dienst, waarop Bassianus de dans om de Zwarte Steen danst. Hiermee brengt hij alle omstanders in vervoering. Er komen mensen uit alle verre streken om maar naar hem te mogen kijken! Julia Moeza en een paar helpers proberen tijdens die ceremonie soldaten om te kopen om hen op de hand van Bassianus te krijgen. De legioenen willen inderdaad Bassianus als keizer en de oude keizer wordt vermoord. De intrek van de keizer wordt met een grote stoet gevierd. Iedereen vergaapt zich aan hem en vind hem verrukkelijk; iedereen houdt van hem en hij is reuze populair. Het paleis wordt omgetoverd in een luxe en oriëntaals paradijs. Het wordt één druk, bont, Syrisch feest in Rome. Het volk komt van ver en vertrapt elkaar om maar een glimp van Antonius op te vangen. Overal vinden orgiën plaats en er wordt flink gedronken. Antonius geeft het goede voorbeeld door vele feesten te geven met goed eten, vrouwen en véél drank. Antonius wordt verliefd op een wagenrenner. Al zijn aanbidders in zijn omgeving haatten deze Hierocles, maar Antonius houdt zoveel van hem dat hij toch met hem trouwt. Ondertussen probeert hij ook zijn vroegere speelkameraad, z'n neefje Alexianus, weer voor zich te winnen, maar ze zijn al te ver uit elkaar gegroeid. Het volk reageert geschokt op de mededeling dat het heilige beeld van Rheia Kubele uit haar tempel wordt gehaald om vervolgens in de tempel van Helegabalus te zetten. Ook het feit dat Antonius met een man trouwt, wordt niet volledig geaccepteerd. Als verzoeningspoging adopteert Antonius de kleine Alexianus, maar het mocht niet baten; ze gaan elkaar steeds meer haten. Het volk wordt langzamerhand moe van de feesten en diensten van de keizer. En op het moment dat Antonius het evenwicht tussen man-maagd wil herstellen en besluit te trouwen met de vrouw Aquilia Severa gaat het hopeloos fout met Antonius. Aquilia Severa was namelijk een Vestaalse Maagd, het symbool van de deugd; het heiligste van het heiligste. Het volk begint hem uit te schelden. Alexianus wordt naar voren geschoven als kandidaat voor een nieuwe keizer, en Antonius haat hem zo erg, dat hij hem wil laten vermoorden. Moeza wil beiden nog verzoenen. Maar het volk wil bloed zien, wat ze al die jaren bij Antonius niet gezien hebben en het volk kiest partij voor Alexianus. Antonius en zijn moeder worden vermoord en hun verminkte lichamen worden in de rivier gegooid. Al Antonius' trouwe volgelingen zijn ook vermoord, waardoor Alexianus niets meer in de weg staat; hij wordt vernoemd tot de nieuwe keizer van Rome.
Andere boeken van deze auteur:


Home - Contact - Over - ZoekBoekverslag op uw site - Onze Boekverslagen - Boekverslag toevoegen